Miért lehet jó választás az esküvői DJ?

2017.09.21

Mindenekelőtt: nem vagyok sem zenekar-, sem DJ-párti, mindkét felállásban remek lagzikon vettem részt. Lassan húsz éve zenélek különböző (nem esküvői) együttesekben ütőhangszeresként és olykor énekesként, de lemezlovasok mellett is kongásként. Ismerem, szeretem mindkét "oldalt", mindkét világot, ám az esküvői DJ munkája sokak számára nem kellően ismert, ez az írás ezért született, mégpedig esküvői ceremóniamesterként átélt tapasztalataim alapján. Az alábbiakat segítő szándékkal, jótanácsként teszem közzé.

Ha arról beszélünk, amit egy zenekar képes nyújtani, a DJ meg nem, egyszerű: az élő produkció. Ez épp elég lehet ahhoz, hogy mellettük döntsünk, vagyis, ha ez feltétlenül fontos, nincs min gondolkodni, választani kell egy jó bandát!

Arról viszont, hogy mi az, amit csak egy Disc Jockey adhat meg nekünk egy esküvőn, esetleg más rendezvényen, már hosszabban lehet beszélni.

1.: Bármit le tud játszani

Bármit, hiszen meg van neki vagy lejátssza az internetről, ami ma lényegében bármilyen helyszínen működik az egyre jobb lefedettségnek köszönhetően. Hálától csillogó szemű örömanyák, nagybácsik, keresztapák tudnának mesélni azokról a pillanatokról, amikor felcsendült a rég nem hallott ifjúkort idéző Szécsi Pál, Korda György vagy más egyéb melódia, mert a DJ percek alatt bekészítette és elindította. A vőlegény kedvence néha a Belga, néha a Scooter vagy más, zenekarok által egyáltalán nem játszott előadó, de a mai, friss zenékre is gyakran igény van-mindez szintén nem gond egy DJ-nél. A hajnali "kemény magos" bulik sokszor rock vagy alternatív zenékre zajlanak, esetleg a kilencvenes évekközkedvelt darabjaira van igény nagy mennyiségben (Haddaway, Mr President, Hip-Hop Boyz, Snap...), erre szintén nem lehet zenészként  kellően felkészülni.

2. A nagy varázslat: a KEVERÉS

Egy jó DJ-nél SOHA nincs szünet a zenében, azaz soha nincs csend a rendezvényen, kivéve persze, ha ha valaki épp beszél. Sem a táncos időszakban két dal között, sem máskor, mert akkor megszakítás nélkül átvált háttérzenére, persze ez utóbbit zenekarok is alkalmazzák jó esetben. Amit viszont csak a lemezlovas tud, az két dologból áll össze és a hatás utánozhatatlan: Egyrészt egyik dalt a másikba keveri, hogy a táncolóknak eszükbe se jusson leülni, szusszanni, mert a dalok közötti kis (rossz esetben nagy) szünet erre alkalmat adna, másrészt mindez olyan "észrevétlenül" teszi, hogy a következő, az adott pillanatban megfelelőnek gondolt dal tempóját hozzáigazítja az előzőhöz (természetesen egymáshoz hasonló tempójú dalokról beszélünk). Így azon vesszük magunkat észre, hogy már egy másik zeneszámra táncolunk, mint amire elkezdtünk, de mivel a fő lüktetés, tempó nem tört meg, egyszerűen belátható pszichológiai folyamat, hogy az újonnan felcsendülő dalt is hasonlóképen "szeretjük", értékeljük, mint az előzőt. És ezzel a módszerrel akkor is megtölthető a tánctér, ha például idősebbek kedvéért Boney M-mel kezdünk, aztán belekeverünk egy kis Dr Albant-erre fölállnak a negyvenesek-harmincasok, de az idösebbek sem ülnek le-majd Pitbull egy dalával folytatjuk, amire már az unokák is jönnek, és mindenki bulizik, tele a tánctér! Ezen kívül, ha egy dalnak láthatóan nincs sikere, a váltás akár fél perc után is jöhet és nem ülteti le a násznépet egy balsikerű zenei választás. Mindez monottá sem válik, hiszen bizonyos időközönként új "blokkot" kezd, és jönnek a szintén hasonló tempójú RNB vagy latin dalok. Ilyet CSAK a DJ tud!

3. Általában jobbak a fények

Igen, csak általában, hiszen erre már sok zenekar is nagyobb hangsúlyt tesz (nagyon dicséretes), ezért ha élőzenét választunk, kérdezzünk rá, hogy milyen fénytechnikával jönnek. Viszont a DJ-knél ez alap (kell, hogy legyen) van, aki computer vezérelt robotlámpákkal megy a hatvanfős lagziba is. Lézer, füstgép stb...hamarabb találunk ilyet a DJ-k felszerélésében, ez egészen biztos. Hangtechnika kérdésében már korántsem ilyen egyértelmű a helyzet, láttam már DJ-t egy egyébként komoly esküvőn szánalmasan zötyögő, elavult technikával és igen sok zenekart, akik kifogástalanul szóltak. A lehető legtöbb dologra kérdezzünk tehát rá és mindenképpen hangsúlyozzuk ki a terem adottságait, a résztvevők létszámát!

4. Tovább bírja

A DJ munkája -ahogy már az eddigiekből is kiderülhetett- igen összetett, de tény, hogy nem olyan fárasztó, mint a zenészé. Épp ezért kevésbé kerül elő az, hogy bizonyos óraszám fölött plusz pénzt kérnek a szolgáltatásért, ami a zenekaroknál teljesen érthető, akceptálható. Gitározni, hegedülni énekelni pláne trombitálni egy bizonyos idő után rendkívül megterhelő, ezért a rendezvényeken az extra órákat bizony (legtöbbször) meg kell fizetni, ha élőzenét választunk. Emellett a DJ-nél annak a lehetősége sem merül fel, hogy Santana hajnal fél ötkor már nem penget olyan szépen vagy hogy Whitney Houston nem énekel olyan makulátlan hangon. Evidens, de sokszor előre nem gondolunk bele...

5. A nagy zenekartól olcsóbb

Tapasztalatom szerint egy minőségi szolgáltatást nyújtó esküvői DJ körülbelül annyit kér, mint egy két-háromfős együttes. Vagyis, ha mondjuk öt-hat vagy több fős partizenekart szeretnénk, többet kell, hogy kiadjunk, akár -nyilvánvalóan- a többszörösét is, mintha DJ-t hívunk. Utolsó helyen említem, de ez is szempont, sokaknak igen fontos.

Általánosságban még annyit, hogy törekedjünk a minél közvetlenebb referenciára, azaz, ha mi magunk nem vettünk részt az adott szolgáltató egyik esküvőjén, legalább olyantól kérjünk véleményt, aki igen. Egy yotube videó vagy egy honlap alapján, ha lehet, ne döntsünk, bár ezek figyelemfelkeltésnek kiválóak lehetnek, sőt, azt is kiválóan szelektálják, hogy kik azok, akikkel biztosan nem akarjuk együtt tölteni a nagy napot!

Legközelebbi írásomban a ceremóniamester munkájáról lesz szó.